ورودی گروه مزار روضه خوان احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی به نحوی تشریفات مشهد میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن مشمول پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روحانی احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و قشنگ از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعد از آن میباشد.
در بالای این نصیب لوحی با این مضمون نصب گردیدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
گنبد منزل در مزار روحانی احمد جامی
این قسمت از معماری آرامگاه روحانی احمد جامی درامتداد حیاط و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جایدارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روضه خوان احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن داراست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ فضا تاسیس شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی حیاط بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری دیرین میباشد که در اسپر حیاط درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.
این در چوبی گران بها دربرگیرنده دو فریم والا طرفین و کناره پیرامون آن و دوقاب مستطیلی خرد دربالا و زیر فریم گران قدر میباشد که لتهای آن روی هم دربردارنده چهار حدیث از پیامبر اکرم (ص) به قصه خلفای راشدین میباشد.
ورودی گروه مزار روضه خوان احمد جامی
ورودی آرامگاه روضه خوان احمد جامی به نحوی تشریفات مشهد میباشد که جلب لحاظ کرده و اشخاص را به سمت خویش فرا میخواند.
معماری آن مشمول پیش طاق ورودی آستانه درگاه با دری چوبی و طاقهای دو اشکوبه به طرفین میباشد.
پوشش پیش طاق گنبدخانه مزار روحانی احمد جامی مزین به نگارگری هایی دقیق و قشنگ از گل و بوته احتمالاً از زمان تیموری و بعد از آن میباشد.
در بالای این نصیب لوحی با این مضمون نصب گردیدهاست: «فاخلع نعلیک» (برگرفته از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه) یعنی
«موزه »(کفش) از پای بیرون ساز.
گنبد منزل در مزار روحانی احمد جامی
این قسمت از معماری آرامگاه روحانی احمد جامی درامتداد حیاط و درمنتها الیه ارتفاع فضای داخلی آن جایدارد.
امروزه بنای گنبدخانه را متصل به ابنیه و فضاهای دیگری مشاهده میکنیم.
دیوارهای مزار روضه خوان احمد جامی با جرزهای همسایه شرقی آن و با رواق، قفل و بست نداشته و وجود اثراتی از دو ستون تزیینات آجری در بدنۀ غربی سازه حکایت از آن داراست که گنبدخانه بنای منفردی بوده و بیان کننده مقدم بر بقیه ابنیۀ فضا تاسیس شده است.
ورودی این سازه در فضای داخلی حیاط بلند مزار قرار دارد.
آستانه ورودی دارنده دری دیرین میباشد که در اسپر حیاط درنظرگرفته شده و تزیینات منبت کاری هنرمندانه به هیأت کتیبه و نقوش متنوعی میباشد که برسطح آن به چشم میخورد.
این در چوبی گران بها دربرگیرنده دو فریم والا طرفین و کناره پیرامون آن و دوقاب مستطیلی خرد دربالا و زیر فریم گران قدر میباشد که لتهای آن روی هم دربردارنده چهار حدیث از پیامبر اکرم (ص) به قصه خلفای راشدین میباشد.