در معماری صفوی هنر گچ بری وارد طرز های تشریفات مشهد خاص گردیده است، به گونه ای که زیباترین مقرنس بندی های گچی با موادتشکیل دهنده متعدد بخصوص مقرنس بندی های طاس و نیم طاس همدم با نقوش گل و گیاه با گونه های تیغه های گچی دالبری زینت قسمت کاخ های شاهی به شایسته ترین صورت ممکن شدهاست.
درین دربین می شود به پدیده های باارزش مقرنس قطار ، کاربندی ها و یزدی بندی های گچی بسیار شگرف کاخ هشت فردوس و راز درب بازار قیصریه در اصفهان بخصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف متعدد همانند تنگ و سبو مقرنس بندیهای طاسه دار گچی در تالارهای فرمانروا نشین و موسیقی کاخ بهتر قاپو اشاره داشت.
نقاشی در بناهای معماری صفویه
در معماری صفویه از خشت در اکثری از بناها بخصوص کاروان سراهای بسیار توسعه یافته فرصت در صورت باطن شهری و خارج شهری در یک یا این که دو طبقه با طرح های بسیار جامع و با اسکلت سازیهای بسیار اصولی و در مواقعی نماسازیهای دل انگیز از نقوش گونه های دست چین های خفته، راسته، کلوکبندان، حصیری، جناقی، سم آهویی، گل برگردان،گل انر گل و اکثری دیگر عالم را عمیقاً متوجه خویش ساخته میباشد.
پوشش های طاقی و بسیار خوشگل و دلفریب آجری در شرایط طاق گنبدی ، طاق عرقچین ، طاق گنبد ، طاق کته پوش ، طاقهای پا تو پا ، طاقهای چهار بخشی ، طاقهای چهار گرده پوش ، طاقهای چهار ترکی ، طاقهای شمسه ای هندسی ، طاق و تویزه ، طاق و کجاوه ، طاق تاوه و بخش اعظمی دیگر با استعمال گونه های نقوش آجری و گلچینهای خوشگل و وعظمتی از هنر در اجرکاری این زمان متجلی گردیدهاست.
به وجود وارد شدن گونه های قوسهای باربر تزئيني اجری و به کار گیری از آنها در و بناهای متفاوت معماری صفویه در کشورایران به وجود وارد شدن گونه های برجهای کبوترخانه آجری بسیار با فلسفه با نماسازیهای مشبک آجری و نقوش جالب آجری در آن ها گونه های قانونی بندی ها و کاربندی ها و طاسه سازی های آجری در انواع متفاوت در بناها به اکران گاشته گردیده است.
در معماری صفوی هنر گچ بری وارد طرز های تشریفات مشهد خاص گردیده است، به گونه ای که زیباترین مقرنس بندی های گچی با موادتشکیل دهنده متعدد بخصوص مقرنس بندی های طاس و نیم طاس همدم با نقوش گل و گیاه با گونه های تیغه های گچی دالبری زینت قسمت کاخ های شاهی به شایسته ترین صورت ممکن شدهاست.
درین دربین می شود به پدیده های باارزش مقرنس قطار ، کاربندی ها و یزدی بندی های گچی بسیار شگرف کاخ هشت فردوس و راز درب بازار قیصریه در اصفهان بخصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف متعدد همانند تنگ و سبو مقرنس بندیهای طاسه دار گچی در تالارهای فرمانروا نشین و موسیقی کاخ بهتر قاپو اشاره داشت.
نقاشی در بناهای معماری صفویه
در معماری صفویه از خشت در اکثری از بناها بخصوص کاروان سراهای بسیار توسعه یافته فرصت در صورت باطن شهری و خارج شهری در یک یا این که دو طبقه با طرح های بسیار جامع و با اسکلت سازیهای بسیار اصولی و در مواقعی نماسازیهای دل انگیز از نقوش گونه های دست چین های خفته، راسته، کلوکبندان، حصیری، جناقی، سم آهویی، گل برگردان،گل انر گل و اکثری دیگر عالم را عمیقاً متوجه خویش ساخته میباشد.
پوشش های طاقی و بسیار خوشگل و دلفریب آجری در شرایط طاق گنبدی ، طاق عرقچین ، طاق گنبد ، طاق کته پوش ، طاقهای پا تو پا ، طاقهای چهار بخشی ، طاقهای چهار گرده پوش ، طاقهای چهار ترکی ، طاقهای شمسه ای هندسی ، طاق و تویزه ، طاق و کجاوه ، طاق تاوه و بخش اعظمی دیگر با استعمال گونه های نقوش آجری و گلچینهای خوشگل و وعظمتی از هنر در اجرکاری این زمان متجلی گردیدهاست.
به وجود وارد شدن گونه های قوسهای باربر تزئيني اجری و به کار گیری از آنها در و بناهای متفاوت معماری صفویه در کشورایران به وجود وارد شدن گونه های برجهای کبوترخانه آجری بسیار با فلسفه با نماسازیهای مشبک آجری و نقوش جالب آجری در آن ها گونه های قانونی بندی ها و کاربندی ها و طاسه سازی های آجری در انواع متفاوت در بناها به اکران گاشته گردیده است.