شبستان زمستانه در شرق متقارن بـا شبستان تشریفات مشهد اساسی میباشد و معماری جداره بیرونی شبستان، تراس را با درهـایی چـوبی کمتـر نورگیر رابطه داده میباشد.
شبستان شرقی مسجد نصیرالملک ، تزئینات و تنوع رنگی کمتری داراست.
رنگ موفق، رنگ در صورتیکه خشت بناست. نقش چهارطاقی های بنـا، کاشی هایی با نقوش هندسی در ترکیبی از رنگهای سیاه و آبیرنگ میباشد.
رنگ مسئله کاشی کاری ایـن بخـش آبی رنگ لاجـوردی و نقـوش گـل هـای گلدانهای آبیرنگ و صورتی میباشند.
تزیینات حیاط جنوبی مسجد نصیرالملک
تراس جنوبی مسجد نصیرالملک شیراز فارغ از کاربری خاص میباشد و صرفا برای قرینه سازی با حیاط شمالی خوی شدهاست
با اعتنا به اینکه نمـای جنوبی همواره در سایه قرار گرفته در تزئینات آن از کنتراست رنگی و تیرگی روشنی بیشتری به کار گیری شـده میباشد.
بدنـه جنـوبـی حـيـاط تماما با کاشی تزئین شدهاست.
سنگ ازاره ها به رنگ اکر در ذیل جرزها کاملا با تزیینی از گل و اسلیمی حجاری گردیده است.
رنگ پیروز در کاشیهای به کاررفته در مقـرنس کـاری طـاق اصـلی زردرنگ پرنور و سپید میباشد که کناره ای از نوار سیاه بر جلوه آنان افزوده میباشد و کاشی هایی با موضوع رنگی لاجوردی و سیاه هم در قطعات خرد خیس با آن ها مخلوط شدهاست.
در نصیب بالایی طاق مرکزی نقش ترنج اسلیمی آبیرنگ پرنور بر مسئله سپید به فعالیت گرفته گردیده است.
بدنه داخلی ایـوان مسجد نصیرالملک از پنج ضلع تشکیلشده که به طور یک درمیان ادغام گوناگون آبیرنگ و زردرنگ در موضوع سپید مشاهده میشود.
بیرونی ترین سطح های، نقشی از طـرح درختچه افشان با گلهای سرخ (صورتی) ، نرگس (آبیرنگ) ، زنبق (بنفش) و دیگر گلهای طبیعت پردازانه دارااست. در طاق نماهای در حدود طاق اصـلی شاهد به کار گیری از زرد رنگ در بیشتر نقـوش ایـن بخـش هستیم.
با دورشدن از راس تراس بهتدریج از کاشی هایی با قضیه قرمـز کـه از ابـداعات عصر قاجار میباشد منفعت گرفته گردیده است.
شبستان زمستانه در شرق متقارن بـا شبستان تشریفات مشهد اساسی میباشد و معماری جداره بیرونی شبستان، تراس را با درهـایی چـوبی کمتـر نورگیر رابطه داده میباشد.
شبستان شرقی مسجد نصیرالملک ، تزئینات و تنوع رنگی کمتری داراست.
رنگ موفق، رنگ در صورتیکه خشت بناست. نقش چهارطاقی های بنـا، کاشی هایی با نقوش هندسی در ترکیبی از رنگهای سیاه و آبیرنگ میباشد.
رنگ مسئله کاشی کاری ایـن بخـش آبی رنگ لاجـوردی و نقـوش گـل هـای گلدانهای آبیرنگ و صورتی میباشند.
تزیینات حیاط جنوبی مسجد نصیرالملک
تراس جنوبی مسجد نصیرالملک شیراز فارغ از کاربری خاص میباشد و صرفا برای قرینه سازی با حیاط شمالی خوی شدهاست
با اعتنا به اینکه نمـای جنوبی همواره در سایه قرار گرفته در تزئینات آن از کنتراست رنگی و تیرگی روشنی بیشتری به کار گیری شـده میباشد.
بدنـه جنـوبـی حـيـاط تماما با کاشی تزئین شدهاست.
سنگ ازاره ها به رنگ اکر در ذیل جرزها کاملا با تزیینی از گل و اسلیمی حجاری گردیده است.
رنگ پیروز در کاشیهای به کاررفته در مقـرنس کـاری طـاق اصـلی زردرنگ پرنور و سپید میباشد که کناره ای از نوار سیاه بر جلوه آنان افزوده میباشد و کاشی هایی با موضوع رنگی لاجوردی و سیاه هم در قطعات خرد خیس با آن ها مخلوط شدهاست.
در نصیب بالایی طاق مرکزی نقش ترنج اسلیمی آبیرنگ پرنور بر مسئله سپید به فعالیت گرفته گردیده است.
بدنه داخلی ایـوان مسجد نصیرالملک از پنج ضلع تشکیلشده که به طور یک درمیان ادغام گوناگون آبیرنگ و زردرنگ در موضوع سپید مشاهده میشود.
بیرونی ترین سطح های، نقشی از طـرح درختچه افشان با گلهای سرخ (صورتی) ، نرگس (آبیرنگ) ، زنبق (بنفش) و دیگر گلهای طبیعت پردازانه دارااست. در طاق نماهای در حدود طاق اصـلی شاهد به کار گیری از زرد رنگ در بیشتر نقـوش ایـن بخـش هستیم.
با دورشدن از راس تراس بهتدریج از کاشی هایی با قضیه قرمـز کـه از ابـداعات عصر قاجار میباشد منفعت گرفته گردیده است.