یکیاز با شکوه ترین فضاهای معماری مزار روحانی احمد تشریفات مشهد جامی بعد از گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی مانده درهنر تزئینی معماری عصر اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) حیاط این شرکت جایدارد.
ورودی سازه مشمول ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تر و تمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به انواع گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده شدهاست.
فضای داخلی مسجد کرمانی آرامگاه روحانی احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،اجزا و ارکان معماری دکوری شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی دربین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز ضخیم آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به مداد شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع نحوه کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه آخری واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود دارااست که موتیف های گیاهی دقیق آنها را مزین نموده است.
سراچه در مزار روحانی احمد جامی
امروزه صرفا رویکرد دسترسی به صحن یا این که سرای خرد بعد از ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی بدین بخش و ابنیه همسایه آن ساخت و ساز گردیده و براساس شواهد جانور به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق می گردد.
سراچه فضایی بی آلایش و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن حیاط های نادر پهنا جایدارد.
حیاط جنوبی سراچه مستقیماً توسط دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود دارااست به باطن گنبدخانه مزارمنتهی میگردد پیرامون این نصیب مشمول طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
بدین ترتیب می شود به این اعتقادوباور رسید که مکتب در مزار روضه خوان احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، ولی امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر و تحولات تدریجی گروه از دربین رفته اند.
یکیاز با شکوه ترین فضاهای معماری مزار روحانی احمد تشریفات مشهد جامی بعد از گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی مانده درهنر تزئینی معماری عصر اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) حیاط این شرکت جایدارد.
ورودی سازه مشمول ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تر و تمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به انواع گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده شدهاست.
فضای داخلی مسجد کرمانی آرامگاه روحانی احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،اجزا و ارکان معماری دکوری شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی دربین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز ضخیم آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به مداد شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع نحوه کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه آخری واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود دارااست که موتیف های گیاهی دقیق آنها را مزین نموده است.
سراچه در مزار روحانی احمد جامی
امروزه صرفا رویکرد دسترسی به صحن یا این که سرای خرد بعد از ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی بدین بخش و ابنیه همسایه آن ساخت و ساز گردیده و براساس شواهد جانور به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق می گردد.
سراچه فضایی بی آلایش و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن حیاط های نادر پهنا جایدارد.
حیاط جنوبی سراچه مستقیماً توسط دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود دارااست به باطن گنبدخانه مزارمنتهی میگردد پیرامون این نصیب مشمول طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
بدین ترتیب می شود به این اعتقادوباور رسید که مکتب در مزار روضه خوان احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، ولی امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر و تحولات تدریجی گروه از دربین رفته اند.